PUSAT PERKEMBANGAN KURIKULUM
KEMENTERIAN
PENDIDIKAN MALAYSIA
SUKATAN PELAJARAN
KURIKULUM BERSEPADU
SEKOLAH RENDAH
SUKATAN PELAJARAN BAHASA
MELAYU
RUKUN
NEGARA
BAHAWASANYA negara kita
Malaysia mendukung cita-cita hendak mencapai perpaduan yang lebih erat di
kalangan seluruh masyarakatnya; memelihara satu cara hidup demokratik; mencipta
masyarakat yang adil di mana kemakmuran negara akan dapat dinikmati bersama secara
adil dan saksama; menjamin satu cara yang liberal terhadap tradisi-tradisi
kebudayaan yang kaya dan berbagai-bagai corak; membina satu masyarakat
progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden. MAKA KAMI, rakyat
Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai
cita-cita tersebut berdasarkan prinsip-prinsip yang berikut :
KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
KESETIAAN KEPADA RAJA DAN
NEGARA
KELUHURAN PERLEMBAGAAN
KEDAULATAN UNDANG-UNDANG
KESOPANAN DAN KESUSILAAN
FALSAFAH
PENDIDIKAN
KEBANGSAAN
Pendidikan di Malaysia
adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembang potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu untuk
melahirkan insan yang
seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani, berdasarkan
kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk
melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan, berakhlak
mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta
memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat ,
dan negara.
Kata
Pengantar
Kurikulum persekolahan kebangsaan mendukung
hasrat mulia negara bagi menyediakan pendidikan bertaraf dunia kepada generasi
masa kini dan akan datang. Penyemakan kurikulum bertujuan menyepadukan elemen
terkini dalam pendidikan, memenuhi semangat Falsafah Pendidikan Kebangsaan, dan
menyediakan murid untuk menghadapi cabaran pendidikan pada abad 21. Kurikulum
yang disemak semula memberikan penekanan kepada nilai murni dan semangat
patriotik bagi menyedarkan murid akan peranan dan tanggungjawab mereka sebagai
warganegara maju dan masyarakat berilmu. Murid dididik untuk berfikir, berilmu
pengetahuan luas, beretika tinggi, bijaksana, serta dapat menggunakan teknologi
maklumat dan komunikasi secara berkesan. Diharapkan kurikulum ini dapat
melahirkan murid yang berkeyakinan dan tabah mengatasi segala rintangan dan
cabaran dalam kehidupan. Bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan, bahasa rasmi,
bahasa pengantar utama, dan merupakan mata pelajaran teras yang wajib
dipelajari di peringkat
sekolah rendah. Mata pelajaran ini bertujuan
melengkapkan murid dengan keterampilan berbahasa dan berkomunikasi selaras
dengan peranannya sebagai bahasa ilmu. Kandungan Sukatan Pelajaran Bahasa
Melayu Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah merangkumi penggunaan bahasa yang
menekankan kemahiran bahasa berteraskan bahasa Melayu baku. Kementerian
Pendidikan merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih
kepada setiap individu dan institusi atas
sumbangan kepakaran, masa, dan tenaga sehingga terhasilnya sukatan pelajaran
ini.
PENDAHULUAN
Selaras dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan
yang termaktub dalam Akta Pendidikan 1996, Bahasa Melayu ialah mata pelajaran
teras di semua sekolah rendah dan menengah. Bahasa Melayu berperanan sebagai
bahasa kebangsaan dan bahasa perpaduan rakyat Malaysia. Pendidikan Bahasa Melayu
berhasrat membina rasa bangga terhadap bahasa yang mencerminkan akal budi dan
pemikiran rakyat, juga berperanan sebagai
pemangkin kepada semangat cinta akan tanah
air yang dikongsi bersama oleh semua rakyat dalam satu wawasan. Pendidikan
Bahasa Melayu di peringkat rendah juga bertujuan mewujudkan asas semangat kewarganegaraan
. Kurikulum Bahasa Melayu digubal bertujuan untuk memenuhi hasrat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan bagi melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek,
emosi, rohani, dan jasmani. Kurikulum Bahasa Melayu menyediakan murid untuk
menguasai kecekapan berbahasa dan
berkomunikasi dan dapat menggunakan
tatabahasa secara betul dan tepat. Selain itu,murid mampu mengungkapkan ilmu
pengetahuan daripada mata pelajaran yang lain di samping mengembangkan
kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu
Sekolah Rendah memberikan tumpuan kepada kemahiran bahasa, iaitu Kemahiran
Mendengar dan Bertutur, Kemahiran Membaca, dan Kemahiran Menulis. Kemahiran
bahasa ini membolehkan murid menggunakan bahasa Melayu secara berkesan dalam
kehidupan harian dan sebagai bahasa ilmu
untuk pembelajaran seumur hidup bagi perhubungan sosial, pemerolehan ilmu serta
bagi tujuan rekreasi. Sukatan pelajaran ini juga memberikan pertimbangan kepada
pelbagai gaya pembelajaran, minat, dan kecerdasan yang berbeza di kalangan
murid. Aktiviti kokurikulum Bahasa Melayu yang dijalankan di luar waktu sekolah
adalah penting sebagai sokongan bagi memantapkan kemahiran berbahasa
murid. Sukatan Pelajaran memberikan gambaran
menyeluruh tentang kurikulum Bahasa Melayu. Sukatan Pelajaran ini mengandung
matlamat, objektif, dan organisasi kandungan. Organisasi kandungan merangkumi
Kemahiran Bahasa, Hasil Pembelajaran, Sistem Bahasa, dan Pengisian Kurikulum. Terdapat
enam dokumen sampingan yang dikenali sebagai Huraian Sukatan Pelajaran untuk
panduan guru dalam pengajaran dan pembelajaran. Huraian Sukatan Pelajaran ini
disediakan bagi setiap tahun, iaitu dari tahun satu hingga tahun enam.
MATLAMAT
Matlamat Kurikulum Bahasa Melayu Sekolah
Rendah adalah untuk melengkapkan murid dengan keterampilan berbahasa dan
berkomunikasi untuk memenuhi keperluan diri, memperoleh ilmu, perhubungan
sosial, dan urusan harian.
OBJEKTIF
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran Bahasa
Melayu sekolah rendah murid dapat:
i. mendengar pengucapan dengan teliti dan
memahami serta menghayati pengucapan dalam konteks perbualan harian dan situasi
formal;
ii. bertutur petah menggunakan sebutan dan
intonasi yang betul dalam pelbagai situasi;
iii. berbincang dan berkongsi pendapat untuk
menyelesaikan masalah, mencapai persetujuan, dan membuat keputusan tentang
sesuatu perkara;
iv. membaca pelbagai bahan sastera dan bahan
berunsur pengetahuan menggunakan teknik membaca yang sesuai dan berkesan untuk memperoleh
ilmu dan memproses maklumat secara kritis;
v. memupuk minat membaca sebagai satu amalan
ke arah membina budaya pembelajaran berterusan;
vi. memperkembang kekuatan imaginasi,
kreativiti, pemikiran kritis, dan penghayatan nilai murni melalui aktiviti
bertutur, membaca, dan menulis;
vii. mengenali dan menghasilkan pelbagai
jenis penulisan kreatif dan berunsur pengetahuan menggunakan kemahiran menulis
serta proses penulisan yang sesuai dan betul;
viii. menggunakan bahasa baku yang meliputi
ejaan, kosa kata, tatabahasa, dan sebutan yang betul dalam aktiviti mendengar,
bertutur, membaca, dan menulis;
ix. menghargai dan menghayati keindahan
bahasa melalui karya sastera dan karya berunsur ilmu; dan
x. menghayati dan mengamalkan nilai murni,
sikap positif, semangat patriotisme , dan perasaan cinta akan negara.
ORGANISASI
KANDUNGAN
Kurikulum Bahasa Melayu Sekolah Rendah
digubal dengan memberikan fokus kepada Hasil Pembelajaran yang perlu dikuasai
oleh murid. Hasil Pembelajaran ini berteraskan kemahiran bahasa, iaitu
Kemahiran Mendengar dan Bertutur, Kemahiran Membaca, dan Kemahiran Menulis.
Hasil Pembelajaran juga menggabungkan peraturan dalam Sistem Bahasa dan
disokong oleh elemen Pengisian Kurikulum.
Kemahiran Bahasa
Kemahiran Bahasa meliputi kemahiran
mendengar, bertutur, membaca, dan menulis. Kemahiran Bahasa merupakan teras
penguasaan bahasa baku.
Kemahiran Mendengar
Kemahiran Mendengar merupakan keupayaan murid
mendengar dengan teliti , memahami perkara
yang didengar dalam pelbagai situasi pengucapan, serta dapat memberikan maklum
balas.
Kemahiran Bertutur
Kemahiran Bertutur merupakan keupayaan murid
berbual untuk menjalin hubungan dan menyampaikan maklumat, pendapat, perasaan,
serta idea yang kritis dan kreatif dengan sebutan dan intonasi yang betul secara
sopan. Penekanan diberi kepada penggunaan pengucapan yang menggunakan
tatabahasa yang sesuai.
Kemahiran Membaca
Kemahiran Membaca merupakan keupayaan murid
membaca ayat dengan lancar serta sebutan, intonasi, dan jeda yang betul.
Penekanan perlu diberi kepada aspek pemahaman dan penaakulan pelbagai bahan secara
kritis dengan menggunakan pelbagai teknik membaca.
Kemahiran Menulis
Kemahiran Menulis merupakan keupayaan murid menulis
perkataan dan ayat dan mengeluarkan idea melalui pelbagai jenis penulisan yang berkaitan
dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi yang telah dilalui dengan
menggunakan ayat yang gramatis, tanda baca dan ejaan yang betul, serta tulisan
yang jelas, cantik, dan kemas. Murid juga digalakkan menggunakan kreativiti
mereka untuk menghasilkan penulisan
bahan berunsur pengetahuan dan penulisan
imaginatif. Penguasaan kemahiran bahasa memerlukan kepelbagaian situasi dan konteks
yang meliputi bentuk prosa, puisi, dan grafik.
Hasil Pembelajaran
Hasil Pembelajaran ialah pernyataan yang
ditafsirkan daripada objektif kurikulum bahasa. Pernyataan Hasil Pembelajaran
merupakan petunjuk yang jelas tentang kemahiran yang perlu dikuasai oleh murid.
Oleh itu, murid perlu menguasai kemahiran berbahasa yang terdapat dalam setiap
hasil pembelajaran. Justeru, Hasil Pembelajaran dapat membantu guru memilih kandungan,
kaedah, sumber, dan prosedur pengajaran yang relevan dan
berkesan. Dalam konteks pengajaran dan
pembelajaran di bilik darjah, Hasil Pembelajaran dapat dicapai dengan
menggabungjalinkan keempat-empat kemahiran bahasa, sistem bahasa dan pengisian
kurikulum. Pendekatan
yang berfokus kepada gaya pembelajaran yang
pelbagai juga dapat
membantu murid mencapai Hasil Pembelajaran.
Selain itu, Hasil
Pembelajaran juga dapat membantu dalam
membuat pengukuran dan
penilaian pencapaian murid.
Sistem Bahasa
Sistem Bahasa dalam pengajaran dan
pembelajaran merujuk kepada bahasa Melayu baku yang terdiri daripada
tatabahasa, ejaan, sebutan dan intonasi, kosa kata dan peribahasa. Aspek
tatabahasa merangkumi morfologi dan sintaksis manakala aspek kosa kata terdiri
daripada kosa kata umum dan istilah yang terdapat dalam mata pelajaran yang
lain pada peringkat rendah.
Pengisian Kurikulum
Pengisian Kurikulum terdiri daripada elemen
yang menggabungkan perkembangan terkini dalam pendidikan yang meliputi aspek
ilmu, nilai, kewarganegaraan, peraturan sosiobudaya, dan kemahiran bernilai
tambah, iaitu kemahiran berfikir, kemahiran belajar cara belajar, kemahiran
teknologi maklumat dan komunikasi, kajian masa depan, kecerdasan pelbagai , pembelajaran konstruktivisme, dan kontekstual.
Semua elemen ini dapat diaplikasikan oleh murid dalam dunia pekerjaan. Di
samping itu, pendidikan nilai, kewarganegaraan, dan patriotisme diberi
penekanan selaras dengan matlamat negara membangunkan masyarakat madani.
I. Kemahiran Mendengar dan
Bertutur
Kemahiran Mendengar dan Bertutur merupakan
keupayaan murid memahami perkara yang didengar dan dituturkan dalam pelbagai situasi
pengucapan sama ada perbualan harian atau situasi formal. Kemahiran ini
bertujuan menimbulkan kemesraan dan mengeratkan
persahabatan serta dapat membincangkan topik
yang lebih mencabar. Semua perbualan harus mengambil kira aspek sosiobudaya dan
tatasusila untuk menjamin kesejahteraan hubungan. Hasil Pembelajaran bagi
Kemahiran Mendengar dan Bertutur ialah
berbual, bercerita, menyampaikan maklumat,
dan berbincang.
1.0 Berbual dengan
keluarga, rakan sebaya, dan pihak lain
dalam situasi formal dan
tidak formal
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan
dengan kehidupan seharian menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi,
dan nada yang sesuai.
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu
perkara secara bertatasusila.
1.3 Memberikan dan memahami arahan serta
pesanan tentang sesuatu perkara.
1.4 Menyatakan permintaan secara berterus
terang dan
meyakinkan dengan intonasi dan paralinguistik
yang sesuai untuk menguatkan permintaan.
1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu
perkara yang tersurat dan tersirat.
1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan semasa
menjalankan transaksi dalam urusan harian untuk mendapatkan barangan dan
perkhidmatan.
2.0 Bercerita dan
melaporkan sesuatu perkara yang
didengar, ditonton, dibaca
, atau dialami
2.1 Bercerita menggunakan kata, frasa, ayat
serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan bahasa
yang
sesuai dan tepat.
3.0 Menyampaikan maklumat
dalam pengucapan yang
mudah, betul, menarik, dan
berkesan
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara atau tajuk menggunakan kata, istilah, frasa, struktur ayat yang betul
dan laras bahasa yang sesuai.
3.2 Menghuraikan maklumat dengan alasan yang meyakinkan.
3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain
dalam aktiviti yang terancang.
4.0 Berbincang tentang
tajuk-tajuk yang relevan secara
bertatasusila
4.1 Mengemukakan idea, pandangan, dan
pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat , dan tersusun.
4.2 Mengemukakan komen yang sesuai
berdasarkan pemerhatian, pengalaman, dan maklumat yang disampaikan oleh pihak
lain.
4.3 Mengemukakan hujah untuk menyokong atau menentang
sesuatu pendirian dengan memberikan alasan yang sesuai secara sopan dalam
aktiviti yang terancang.
4.4 Menyatakan pilihan untuk menerima atau
menolak pandangan dan pendapat dalam perundingan bagi mencapai kata sepakat.
II. Kemahiran Membaca
Kemahiran Membaca merupakan kebolehan murid
membaca bahan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul dan
lancar serta memahami bahan yang dibaca. Penekanan diberikan kepada aspek
pemahaman dan penaakulan kandungan teks secara kritis. Pelbagai teknik membaca
diajarkan kepada murid untuk memastikan keefisienan membaca. Hasil Pembelajaran
bagi kemahiran membaca ialah membaca kuat, memahami maklumat , menaakul , dan
menghayati teks.
5.0 Membaca kuat dengan
kelancaran sebutan, intonasi,
dan gaya pembacaan yang
sesuai
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
6.0 Membaca dan memahami
maklumat yang terdapat
dalam pelbagai teks
6.1 Merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan
maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat daripada internet.
6.2 Mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan
isi sampingan daripada teks.
6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan
maklumat yang menyeluruh.
6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan
maklumat khusus.
6.6 Membuat ramalan berdasarkan sesuatu
cerita atau maklumat yang diberi dalam bahan ilmu.
7.0 Membaca, menaakul ,
dan menghayati kandungan teks
yang dibaca
7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan
teks yang tersurat dan tersirat.
7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan,
pelbagai jenis ayat, dan gaya bahasa daripada bahan sastera dan bukan sastera
yang dapat membawa kesan tertentu kepada pembaca.
7.3 Membaca dan menghayati pelbagai bahan
sastera dan bukan sastera yang berkualiti untuk meningkatkan dan memperkukuh
minat membaca.
III. Kemahiran Menulis
Kemahiran Menulis merupakan keupayaan murid
menulis perkataan dan membina ayat, serta dapat mengeluarkan idea melalui
pelbagai jenis penulisan. Ini termasuk penulisan tentang pengalaman peribadi yang
dilalui, bahan sastera serta bahan berunsur ilmu. Penulisan hendaklah
menggunakan ayat yang gramatis serta tanda baca dan ejaan yang betul. Tulisan
berangkai yang jelas dan cantik hendaklah digalakkan. Hasil pembelajaran bagi
Kemahiran Menulis ialah keupayaan menggunakan pelbagai jenis ayat dan wacana,
mencatat dan menyusun maklumat, menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif,
dan membuat ulasan.
8.0 Menggunakan pelbagai
jenis ayat dan wacana dalam
penulisan
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat
tunggal dan ayat majmuk.
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat
majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan
berangkai yang kemas.
8.4 Membina dan menulis ayat topik dan ayat
huraian berdasarkan sesuatu perkara.
8.5 Mengenal pasti dan menggunakan penanda
wacana yang sesuai dalam satu perenggan bagi sesebuah karangan.
8.6 Membina wacana yang sempurna bagi
keseluruhan karangan.
9.0 Mencatat dan menyusun
maklumat
9.1 Mengambil imlak bahan yang
diperdengarkan.
9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota
daripada bahan yang didengar atau dibaca.
9.3 Menyusun maklumat daripada nota atau
catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca secara kohesif.
10.0 Menghasilkan
penulisan kreatif dan bukan kreatif
10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan
puisi) termasuk e-mel yang mudah, menarik dan bermakna.
10.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.
10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang
didengar dan dibaca.
11.0 Membuat ulasan
tentang bahan yang didengar, ditonton,
atau dibaca
11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara
yang menarik dalam sesebuah karya.
11.2 Mengulas karya bukan sastera dari segi
penggunaan perkataan, idea, ayat, wacana, nilai dan pengajaran.
11.3 Mengulas karya sastera yang mudah secara
umum dari
segi tema dan persoalan, watak dan
perwatakan, nilai
dan pengajaran, dan gaya bahasa.
11.4 Memberikan komen dan pandangan tentang
pendapat
yang disampaikan oleh pihak lain.
SISTEM BAHASA
Sistem Bahasa berfokus kepada pengajaran dan
pembelajaran tatabahasa, ejaan, sebutan dan intonasi, kosa kata, dan
peribahasa. Penerangan ringkas bagi perkara tersebut dinyatakan di bawah.
1.0 Tatabahasa
Tatabahasa hendaklah dijadikan dasar
kecekapan berbahasa dan diajarkan secara terancang dalam konteks untuk
ketepatan berbahasa. Kandungan tatabahasa terdiri daripada morfologi dan sintaksis.
1.1 Morfologi
Morfologi ialah bidang ilmu bahasa yang
mengkaji struktur, bentuk kata, dan penggolongan kata. Struktur kata ialah
susunan bentuk bunyi ujaran atau lambang(tulisan) yang menjadi unit bahasa yang
bermakna.Bentuk kata pula ialah rupa unit tatabahasa sama ada berbentuk tunggal
atau hasil daripada proses pengimbuhan, pemajmukan , dan penggandaan. Penggolongan
kata ialah proses menjeniskan perkataan berdasarkan keserupaan bentuk dan
fungsi dengan anggota lain dalam golongan yang sama. Aspek
morfologi yang diberi tumpuan adalah seperti
yang berikut:
a. Struktur kata merujuk kepada pola suku
kata bagi
i. kata asli bahasa Melayu
ii. kata pinjaman bahasa Melayu
b. Bentuk kata
i. kata tunggal
ii. kata terbitan
iii. kata majmuk
iv. kata ganda
• Proses pembentukan kata
bahasa Melayu ialah:
i. pengimbuhan
ii. penggandaan
iii. pemajmukan
Antara ketiga-tiga proses pembentukan kata,
yang amatkompleks ialah sistem imbuhan
bahasa Melayu. Oleh itu, penekanan hendaklah
diberi kepada aspek penggunaan imbuhan yang betul dari segi bentuk dan makna.
c. Golongan kata
i. kata nama
ii. kata kerja
iii. kata adjektif
iv. kata tugas
1.2 Sintaksis
Sintaksis ialah bidang ilmu bahasa yang
mengkaji bentuk, struktur , dan binaan atau konstruksi ayat. Ini bermakna, bidang
sintaksis ialah kajian tentang hukum atau rumus
tatabahasa yang mendasari kaedah penggabungan
dan penyusunan perkataan atau kelompok perkataan untuk membentuk ayat. Aspek
sintaksis yang diberi tumpuan adalah seperti yang berikut :
a. unsur utama yang terdiri daripada kata,
frasa, klausa, dan aspek pembinaannya serta pembahagian subjek dan predikat,
b. jenis ayat, iaitu ayat penyata, ayat
tanya, ayat perintah, dan ayat seruan,
c. ragam ayat, iaitu ayat aktif dan ayat
pasif,
d. susunan ayat, iaitu susunan biasa dan
songsang,
e. binaan dan proses penerbitan ayat:
i. ayat dasar
ii. ayat tunggal
iii. ayat terbitan atau ayat majmuk, dan
f. aspek tanda baca
2.0 Sistem Ejaan
Perkara yang diberi penekanan ialah:
i. pola keselarasan huruf vokal
ii. ejaan kata pinjaman
iii. ejaan kata dasar dan kata terbitan
3.0 Sebutan dan Intonasi
Sebutan dan intonasi diajarkan supaya murid
dapat menyebut perkataan dan ayat dengan betul serta memahami intonasi dan jeda.
Kemahiran yang dipupuk ialah kebolehan mengenal pasti dan membezakan pelbagai
aspek dalam sebutan dan intonasi
supaya murid dapat menyampaikan sesuatu makna
dengan tepat. Sebutan bahasa Melayu yang diajarkan di sekolah hendaklah sebutan
bahasa Melayu baku.
i. Sebutan
Sebutan diajarkan supaya murid dapat menyebut
sesuatu kata dengan betul. Sebutan bahasa Melayu yang diajarkan di sekolah
hendaklah sebutan bahasa Melayu
baku.
ii. Intonasi
Intonasi ayat bahasa Melayu hendaklah
diajarkan mengikut pola yang berikut:
a. Jenis ayat
i. ayat penyata
ii. ayat tanya
iii. ayat seruan
iv. ayat perintah
b. Susunan ayat
i ayat biasa
ii. ayat songsang
c. Ragam ayat
i ayat aktif
ii. ayat pasif
Nota:
* Buku
Tatabahasa Dewan Edisi Baharu Edisi 1993 ialah buku tatabahasa pegangan yang menjadi
sumber rujukan dalam pengajaran dan pembelajaran.
* Buku
Daftar Ejaan Rumi dan Jawi Edisi 2001 ialah buku panduan ejaan yang menjadi
rujukan dalam pengajaran dan pembelajaran.
4.0 Kosa kata
Kosa kata terdiri daripada kosa kata umum dan
istilah. Penguasaan kosa kata perlu dipertingkatkan dan diperkembang selaras
dengan pertambahan ilmu dalam mata pelajaran
peringkat sekolah rendah.
5.0 Peribahasa
Peribahasa yang merangkumi simpulan bahasa,
perumpamaan, pepatah, bidalan, perbilangan , kata-kata hikmat , dan bahasa kiasan
perlu diajarkan dalam pendidikan Bahasa Melayu. Pemilihan peribahasa, kata-kata
hikmat, dan bahasa kiasan
hendaklah mengutamakan falsafah,
keperibadian, dan nilai murni masyarakat Malaysia.
PENGISIAN KURIKULUM
Terdapat beberapa elemen dalam pengisian
kurikulum, iaitu ilmu daripada pelbagai bidang ilmu,nilai,kewarganegaraan ,
peraturan sosiobudaya, dan kemahiran bernilai tambah, iaitu kemahiran berfikir,
kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi, kemahiran belajar cara belajar, kajian
masa depan, kecerdasan pelbagai , serta pembelajaran secara konstruktivisme, dan
kontekstual.
1.0 Ilmu
Ilmu merangkumi pelbagai bidang ilmu dan
disiplin . Contohnya ilmu dalam bidang sains, geografi dan lain-lain yang dapat
digunakan untuk memperkembang ilmu bahasa dan kemahiran bahasa. Pengetahuan
juga termasuk perkara semasa yang boleh
dipertimbangkan oleh guru dalam pengajaran
dan pembelajaran.
2.0 Nilai
Penyerapan nilai murni dalam pendidikan
Bahasa Melayu adalah untuk melahirkan insan yang baik serta memiliki akhlak
mulia. Selain itu, penghayatan dan amalan nilai murni bertujuan membentuk
generasi muda yang berhemah tinggi dan berperibadi
mulia. Keperihatinan dan pemahaman bahawa
Malaysia ialah negara pelbagai budaya harus dipupuk secara langsung dan tidak
langsung. Ini seterusnya dilanjutkan kepada pemahaman
di peringkat antarabangsa selaras dengan
keperluan globalisasi.
3.0 Kewarganegaraan
Unsur patriotisme dan kewarganegaraan yang
diserapkan dalam pengajaran dan pembelajaran mengutamakan pemupukan semangat
cinta dan taat akan tanah air. Di samping itu, pemupukan unsur ini bertujuan
untuk melahirkan warganegara yang baik dan meningkatkan komitmen individu
terhadap bangsa dan negara.
4.0 Peraturan Sosiobudaya
Peraturan sosiobudaya dalam pendidikan Bahasa
Melayu meliputi kesantunan bahasa, laras bahasa , dan peribahasa yang diamalkan
dalam masyarakat Malaysia.
5.0 Kemahiran Bernilai
Tambah
Kemahiran bernilai tambah mengutamakan
pengalaman di bilik darjah sesuai dengan situasi kehidupan dunia sebenar murid serta
senario dunia yang global. Sehubungan dengan itu,
kurikulum Bahasa Melayu menyepadukan
kemahiran lain agar memenuhi keperluan semasa pengajaran dan pembelajaran. Kemahiran
bernilai tambah yang dimaksudkan ialah kemahiran berfikir, kemahiran teknologi
maklumat dan komunikasi, kemahiran belajar cara belajar, kajian masa depan,
kecerdasan pelbagai , serta pembelajaran konstruktivisme, dan kontekstual. Penjelasan
tentang kemahiran bernilai tambah dinyatakan di bawah.
5.1 Kemahiran Berfikir
Kemahiran berfikir diajarkan kepada murid
melalui soalan dan aktiviti yang memerlukan pemikiran kritis dan kreatif dalam
aktiviti mendengar, bertutur, membaca, dan menulis.
Kemahiran berfikir , sama ada dari segi
mengkonsepsikan idea, menyelesaikan masalah atau membuat keputusan penting
dalam kehidupan harian dan kerjaya murid pada
masa depan.
5.2 Kemahiran Teknologi Maklumat dan
Komunikasi
Kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi
perlu diajarkan kepada murid supaya mereka dapat menggunakan komputer untuk
tujuan komunikasi seperti menghantar dan menerima e-mel, menggunakan aplikasi
perisian dalam menyempurnakan tugasan harian,
dan mengakses maklumat melalui internet.
5.3 Kemahiran Belajar Cara Belajar
Kemahiran belajar cara belajar perlu
diajarkan kepada murid supaya mereka peka terhadap teknik pembelajaran yang
berkesan. Penguasaan kemahiran ini membolehkan
murid meningkatkan pengetahuan, cekap
bertindak untuk menghadapi dunia yang sering berubah, dan mengamalkan
pembelajaran seumur hidup.
5.4 Kajian Masa Depan
Kajian masa depan ialah satu pendekatan
pembelajaran untuk mendidik murid agar lebih prihatin terhadap sesuatu isu atau
permasalahan yang berlaku pada masa lampau,
masa kini, dan masa depan. Ini bermakna,
murid dapat membuat ramalan, menjangka akibat, serta mengendalikan perubahan
supaya murid mendapat
manfaat yang maksimum.
5.5 Kecerdasan Pelbagai
Kecerdasan pelbagai merangkumi
verbal-linguistik, logikmatematik, muzik, kinestetik, visual-ruang,
interpersonal, intrapersonal, dan naturalis. Oleh itu, guru perlu
mengembangkan potensi kecerdasan murid dengan
menyediakan gaya pembelajaran yang sesuai dengan minat dan kecenderungan mereka
kerana setiap individu mempunyai kecerdasan dan kebolehan yang berbeza.
5.6 Pembelajaran Konstruktivisme
Pembelajaran konstruktivisme dalam pendidikan
dapat
melahirkan murid yang boleh membina pemahaman
dan pengetahuan baru mereka sendiri berdasarkan pengetahuan dan pengalaman
sedia ada. Pembelajaran
ini menjadikan murid lebih faham, yakin, dan
lebih seronok untuk terus belajar sepanjang hayat.
5.7 Pembelajaran Kontekstual
Pembelajaran kontekstual ialah kaedah
pembelajaran
yang mengaitkan isi pelajaran dengan
pengalaman harian individu, masyarakat, dan alam pekerjaan. Pembelajaran kontekstual
disampaikan dalam persekitaran yang pelbagai, secara konkrit yang melibatkan
latih amal dan berfikir. Pembelajaran berlaku apabila murid berupaya menghubungkaitkan
pengetahuan baru secara bermakna dan menghayati kerelevanan pembelajaran dengan
kehidupan mereka.
0 comments:
Post a Comment