RANCANGAN
PELAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 5
Tarikh/ Hari:21.3.2012/Rabu
Masa : 30
minit Kelas
: 5 Bestari Bil. Pelajar : 25 orang
M/ Pel :
Bahasa Melayu
Tajuk : Kesihatan Asas Kesejahteraan
(Cegah Sebelum Parah)
Objektif :Pada akhir
pelajaran murid dapat:
6.3 Aras 1(i) Membaca dan mengenal pasti idea utama dan
idea sokongan yang
terdapat dalam dalam teks.
3.1 Aras 2(i) Mengemukakan sesuatu
maklumat dengan menggunakan laras
bahasa yang
sesuai.
8.5 Aras 2(i) .Menghuraikan isi dengan
jelas untuk menghasilkan perenggan yang
koheren.
8.4 Aras 1 Membina ayat yang gramatis
berpandukan isi tersurat dan isi tersirat.
Pengetahuan Sedia Ada :Murid
telah mengetahui penanda wacana dan kata hubung
Murid sudah tahu menulis nilai murni dan pengajaran dalam
Perenggan.
Konsep :menyalahgunaan
dadah,merbahaya,ketagihan
Bahan : Slide gambar
penyalah gunaan dadah
Nilai : Menjaga
kesihatan,prihatin,tanggungjawab,kerjasama.
Kemahiran :Membaca,menulis,mendengar.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
(5 minit)
|
Murid melihat tayangan slide penagihan dadah
|
i.Guru menyuruh murid melihat tayangan slide
ii.Menyoal murid tentang apa yang dilihat
|
i.Murid memerhati tayangan dengan teliti
ii.Murid bercerita tentang tayangan.
|
KB:menghubung kait
BCB:Mentafsir
BBB:Poster
|
Perkembangan
Langkah 1
(8 minit)
Langkah 2
(10 minit)
Langkah 3
(5 minit)
|
Membaca petikan Ceramah dari agensi anti dadah
Perbincangan dalam kumpulan isi utama dan isi
huraian.
Latihan pengukuhan
|
i.Guru menyuruh murid membaca petikan .Murid
dipilih oleh guru.
ii.Guru menyoal murid tentang apa yang difahami
dengan petikan.
i.Murid dibahagi kepada 5 kumpulan
ii.murid diminta mencari nilai dan pengajaran
dalam teks
i.Guru memberi latihan kepada murid
|
i.murid membaca petikan
ii.Murid lain mendengar dengan teliti.
iii.Murid bercerita dengan ringkas tentang
teks.
i.Murid menggaris nilai murni dan pengajaran
dari teks.
iii.Ketua kumpulan melaporkan hasil dapatan
i.Murid
menggaris nilai dan pengajaran
ii.murid menulis nilai dan pengajaran dalam
satu perenggan
|
BCB:membaca dengan intonasi yang betul
KB:membuat inferen
Mengesan diksi
KB:menghubung kait
BCB:memproses dan maklumat
Nilai :kerjasama
BBM :petikan Teks
|
Penutup
(1 minit)
|
Rumusan
|
i.Guru menanya murid nilai murni yang boleh
didapati dalam pelajaran hari ini
|
i.Murid menyatakan nilai murni yang diperolehi
|
Nilai:kerjasama,menjaga
kesihatan,prihatin,tanggungjawab
|
Refleksi :Murid dapat menulis nilai murni dan pengajaran dalam satu
perenggan
PENILAIAN RPH 2
Bahagian c.
Dalam petikan di bawah terdapat lima
nilai murni dan pengajaran.Anda dikehendaki menulis lima nilai murni dan
pengajaran di dalam satu perenggan tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
Setiap hari Salina akan bangun awal pagi. Setelah menyiapkan
diri, Salina akan ke dapur membantu ibunya menyiapkan sarapan. Salina dan
keluarganya akan bersarapan bersama-sama. Sebelum pergi ke sekolah, Salina akan
bersalaman dengan ayah dan ibunya. Sementara menunggu bas, Salina membaca buku.
Tiba di sekolah, Salina terus masuk ke kelas. Dia akan menyapu atau mengemaskan
kelasnya. Dia akan memastikan kelasnya berada dalam keadaan ceria.Amir rakan
sekelas Salina seorang murid yang selalu mengantuk di dalam kelas.Matanya
sentiasa merah dan cengkung.Guru mengesyaki Amir terlibat dengan dadah.Setelah
disoal siasat Amir mengaku menghidu gam.Amir dibawa ke pusat pemulihan.Ibu bapa
Amir mengucapkan terima kasih kepada guru kerana membantu Amir.
Nilai Murni
|
Pengajaran
|
Bangun awal
|
Disiplin/bijak menggunakan masa
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kita mestilah
----------------------------------------,Seterusnya,kita
hendaklah------------------------------------------------------------------.Selain
itu,kita juga haruslah-------------------------------------------------------------------------------Di
samping itu,kita
sewajarnya-------------------------------------------------------------------------------------------------Kita
juga
sepatutnya-----------------------------------------------------------.Akhir
sekali,kita mestilah...................................................................................................................................
0 comments:
Post a Comment